ikzoekmijnjas.reismee.nl

Gili Trawagan

Gili trawagan

Vlakbij bij het eiland Lombok liggen de drie gili eilanden, Trawagan, Air en Meno. Air en Meno zijn vrij rustige eilanden en na de aardbeving in 2018 zijn er nog er weinig toeristen. Op Trawagan is het wat drukker en hebben dan ook besloten hier naar toe te gaan.

Bij aankomst met de boot kan je wel merken dat dit een eiland is voor jongeren, want er wordt veel gefeest. Wij hebben een rustige bungalow gekozen midden op het eiland waar het wat rustiger is. Het resort is nog steeds aan het verbouwen en herstellen van corona en de aardbeving. De jongens zijn super aardig hier en willen je overal mee helpen wat erg fijn is.

We verblijven drie dagen op het eiland, het verkennen moet je per fiets of paard en wagen doen, want ze hebben hier geen gemotoriseerde voertuigen. We hebben beiden een fiets gehuurd en zijn het eiland verkennen. Naast de prachtige witte stranden en feest tenten is er tot nu niet mega veel op het eiland. We hebben snel besloten om de dag verder te ontspannen aan het water met een heerlijke cocktail. Anna heeft paardgereden op het strand bij zonsondergang.

In de avond zijn we naar de nachtmarkt geweest die vanaf 19.00u start waar de lokale mensen de vis verkopen en bereiden die ze op de dag zelf hebben gevangen. Hier hebben we heerlijk genoten van een red snapper en prawns.

om het eiland vind je veel mooi koraal, vissen, schildpadden en haaien. Dit nodigt ons uit om hier ook te genieten van deze onderwater wereld. We hebben twee duiken geboekt naar Shark point en Turtle heaven. We waren beide erg verrast hoe enorm ver we konden kijken. Het water hier is enorm helder en kleurrijk.

Shark Point

Shark point verraad zijn naam al en we hebben ze ook gevonden. Vrijwel in het begin van de duik zwom er een blacktip shark ons voorbij, je krijgt geen blik waardig van deze haaien en zwemmen je ongestoord langs.

Na ongeveer 10 minuten verder duiken liet de divemaster onder een rots meerdere baby whitetip sharks zien. Al bedachten we ons, als hier de baby sharks zitten ‘where is momma shark’? :P De filmpjes zien je onderaan de pagina.

Turtle heaven

Doordat ze op Gili Trawagan een turtle hatchery hebben leven er veel schildpadden in deze wateren. De eieren worden door de bewoners verzameld en worden naar de hatchery gebracht. Hier worden van tot ongeveer 5 maanden verzorgt om ze daarna in het wild vrij te zetten. Hierdoor gaat de overlevingskans van 3-4% naar 20+%. Echt fantastisch!

Tegen half 3 hebben we onze duikspullen weer omgehangen en mochten we weer afdalen. Beide erg enthousiast en de camera gereed. Na enkele minuten onder water lagen ze daar, enorme schildpadden aan het rusten. Een prachtig beeld om te zien. Wat we jammer vonden is dat het wel erg druk was qua duikers, dit maakt het best chaotisch. Het leek erop dat de schilpadden er geen last van hadden.

Na de duik kregen we contact met een belgisch stel die wonen en werken op Bali waar we aansluitend gezellig hebben gekletst onder een genot van een drankje. Het was nog zo gezellig dat we ook nog een hapje met ze hebben gegeten.